Sivut

maanantai 30. joulukuuta 2013

Paikka josta olen kotoisin


Tiedätkö sinä, miltä tuntuu olla jostain kotoisin? Kun maailma on kuljettanut pitkän matkan tai kauas, mutta tiedät, missä koti on, missä historiasi on? Kun minulta kysytään, mistä olen kotoisin, en osaa vastata. Olen syntynyt tuolla, viettänyt lapsuuteni toisaalla ja nyt asun aivan muualla. Mutta suutarin mökki tuntuu kodilta, vaikka en ole koskaan siellä asunut.Siellä  elää minun historiani. Olen kuullut sen tarinoissa ja sitä haluan tallentaa.  Toivottavasti osaan kertoa sen suurin piirten oikein.

Vai voivatko tarinat olla vääriä? Tarina tulee eläväksi kerrottuna, ja ehkä se elävyys syntyy juuri siitä, että jokainen kertoja kertoo sen tavallaan. Ehkä muistan jotain minulle kerrotusta väärin, ehkä ymmärsin väärin. Mutta minä kerron ne tarinat, jotka minun päässäni elävät.

Kerron teille suutarista ja hänen kahdeksasta lapsestaan.  Suutarin vaimo oli kotoisin viereiseltä mäeltä, kuten myös hänen äitinsä. Kerron näistä naisista, sekä  välillä itsestäni ja omista tyttäristäni, koska me olemme samaa ketjua. Tämän ketjun tutkiminen, siis sukututkimus, on rakas harrastukseni, ja siitä saat lukea myös.  Mutta kerron myös lämpimistä hirsiseinistä, kukkasista, perunamaasta ja kesästä. Ja kenties ihan jostain muusta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti